Russere og georgiere kriger, vestlig PR-bransje vinner
Av Olav Anders Øvrebø - 24.8.2009 11:18Eduard Kokoity. Sergei Bagapsh. Presidentene i Sør-Ossetia og Abkhazia er ikke akkurat de største kjendisene, men kanskje de blir mer kjent i Vesten etter hvert. Den varme og kalde krigen mellom Russland og Georgia har gitt en hyggelig bieffekt for vestlige PR-firmaer. Alle parter i konflikten, til og med ministatene russerne sørget for å spalte av fra Georgia i fjor, har søkt kommunikasjonshjelp i vest, skriver The Guardian.
Russerne bruker Ketchum, og har betalt minst 14 millioner dollar for deres råd de siste tre årene (Geelmuyden Kiese er Ketchums norske partner). Under krigen i fjor brukte Georgia det Brussel-baserte byrået Aspect, men får nå råd av London-selskapet Project Associates.
Mange av opplysningene om PR-rådgivningen kommer fram takket være strenge amerikanske regler som pålegger konsulentselskaper å opplyse om kontrakter med fremmede stater. ProPublica og Sunlight-stiftelsen står bak databasen Foreign Lobbying Influence Tracker, der denne informasjonen er samlet og søkbar. ProPublica har undersøkt hvilke land som “lobber” mest i USA.
Tags: Abkhazia, Georgia, ketchum, kommunikasjonsrådgivere, Russland, sør-ossetia
Og Hviterussland har akkurat avsluttet kontrakten sin med det London-baserte Bell Pottinger… http://euobserver.com/9/28572
PR-rådgiver for Hviterussland. Det kan vel kalles en kommunikasjonsfaglig utfordring?